Éles vita alakult ki Egerben a nemrég eladott Kepes Intézetben hátramaradt műalkotások sorsáról. Míg az egri önkormányzat közleményében azt állítja, minden műtárgy biztonságban van, addig Domán Dániel ellenzéki képviselő a városvezetést a kulturális örökség „barbár módon” történt megsemmisítésével vádolja.
Az önkormányzat: „A hagyaték biztonságban van”
Az önkormányzat csütörtöki közleménye szerint az épület még tavaly ősszel került vissza a város tulajdonába, méltatlan, fűtetlen és áram nélküli állapotban. Hozzáteszik, a Dobó István Vármúzeum munkatársai a Nemzetközi Kepes Társaság segítségével a teljes Kepes-hagyatékot becsomagolták és elszállították a múzeum raktárába.
Mivel a városnak nem volt elegendő forrása az intézmény fenntartására, az épületet végül értékesítették. Az önkormányzat szerint három fontos tárgy maradt az épületben az átadás előtt: Kepes György Elasztikus járdája, Csáji Attila Hexagonja, valamint egy beépített információs pult, amelyet a japán építész, Sota Ichikawa tervezett. A közlemény hangsúlyozza, a pultot az eddigi üzemeltető alapítvány csupán használati elemként tartotta nyilván, nem műalkotásként. A sérült pultot és a két műalkotást is elszállították restaurálásra és tárolásra. A város célja, hogy a műtárgyakat a felújítás után ismét láthatóvá tegyék a nagyközönség számára.
Domán Dániel: „A pultot szétflexelték”
Domán Dániel ellenzéki képviselő a közösségi médiában reagált a történtekre. Állítása szerint a pultot „barbár módon” szétflexelték a birtokbaadás előtti napon. A képviselő szerint ez a pult nem csupán bútor, hanem egy 5 millió forintért megvásárolt, közvagyonnak számító műalkotás volt. Domán szerint a pult, amely Közép-Európa egyetlen műalkotásként kialakított fogadópultja volt, most „nincs többé.”
A képviselő a Fideszt a történtek tagadásával vádolja, és felszólítja a városvezetést, hogy tegyék nyilvánossá a pult leltárba vételi jegyzőkönyvét, a felelősök nevét, a szállítást igazoló dokumentumokat és fotókat a pult jelenlegi állapotáról. Domán szerint az önkormányzat állításaival ellentétben a pultot nem restaurálni akarják, hanem az érsekség kérésére semmisítették meg, mivel az „nem tetszett nekik.”
Nyitott kérdések
Az eltérő álláspontok miatt a kérdés továbbra is nyitott. Míg az önkormányzat megnyugtat mindenkit, hogy a műalkotások biztonságban vannak, az ellenzéki képviselő súlyos vádakat fogalmaz meg. Ha a városvezetés nyilvánosságra hozná a kért dokumentumokat a vitatott műtárgy sorsáról, az pontot tehetne az ügy végére.

